Hjem Skolen Udeskole

Udeskole

På 0. - 3. klassetrin har klasserne "udeskole" på skemaet en hel dag om ugen. Her bliver undervisningen flyttet uden for. Det kunne enten være på skolens dejlige naturrige område eller på ekskursioner ud af huset til steder som skov, strand eller forskellige attraktioner.

UDESKOLE I 0.KLASSE

I 0.klasse har vi udeskole en gang om ugen. I en hel dag flytter vi undervisningen ud i naturen, hvor der er højt til loftet, masser af frisk luft og en masse her og nu oplevelser.

Vi skærper nysgerrigheden og sanserne ved, at børnene selv kommer ud og undersøge i naturen.

Vi fanger krabber, samler snegle, laver ormebo. Vi hygger om bålet med varm kakao, og snobrød, vi bygger huler i skoven, vi ”regner og staver” med grene og sten.

Vi bruger meget naturen i vores lokalområde, men ofte tager vi bussen ud i landskabet og udforsker dette.

I 0.kl starter udeskole året med 5-6 ture til Solsikkevej i Assens. Vi øver os på, at blive gode til at pakke tasker, køre med offentlig bus og at gå i trafikken og vigtigst af alt udvikler og styrker vi fællesskaber, da børnene kommer fra forskellige børnehaver.

Udeskole i 1.-4. klasse

I udeskolen for 1. – 4. klasse inddrager vi forskellige fag i vores ugentlige udeskoledag. Det helt fantastiske frirum det giver, ikke at være bundet af klasseværelserne, udnyttes til fulde. Vi arbejder ofte ude omkring skolen, hvor vi benytter vores bålhytter eller tager på ture i nærområdet.

Vi tager på udflugter rundt i det sydvest-fynske område. Desuden kan vi finde på at arbejde i lokaler, som eleverne på disse klassetrin normalt ikke bruger, såsom sløjd- eller fysiklokalet

Hvor vi arbejder, er bestemt af det igangværende emne, og det er netop det, der er kernen i hele udeskole-tanken. Vi splitter den klassiske opdeling, med et bestemt fag i en bestemt time op og arbejder i stedet for tværfagligt.  Vi arbejder med virkeligheden i en bredere forstand og dette gør vi ude i den virkelige verden.

Skolevej 4
5631 Ebberup